Khamis, 16 September 2010

Hujan Air Batu

              Awan-awan gelap menutupi langit. Semasa itu, saya sedang pulang ke rumah dari sekolah. Tiba-tiba, saya terdengar bunyi batu-batu kecil jatuh ke lantai. Saya memberanikan diri lalu mendungak ke atas. Saya terkejut apabila saya ternampak ketulan-ketulan air batu jatuh dari langit. Saya terus berlari ke kolong blok untuk melindungi diri saya. Tidak lama lagi kemudian, saya berasa mengantuk. Saya pun duduk di atas lantai sambil menunggu hujan berhenti. Beberapa minit kemudian, saya tertidur. 
             
           Apabila saya bangun dari tidur, saya melihat langit. Langit sangat gelap. Namun, tiada lagi hujan air batu. Saya terus melihat jam saya. Jam saya menunjukkan pukul tujuh petang. Saya terus berlari keluar kolong lalu menyambung perjalanan saya ke rumah. Saya pasti ibu bapa saya akan berasa risau.



1 ulasan:

  1. Pembetulan dari segi kesilapan bahasa di dalam tanda kurung ( ):

    Awan-awan gelap menutupi langit. Semasa itu, saya sedang pulang ke rumah dari sekolah. Tiba-tiba, saya terdengar bunyi batu-batu kecil jatuh ke lantai. Saya memberanikan diri lalu mendungak (ke) atas. Saya terkejut apabila saya (ter)nampak ketulan-ketulan air batu jatuh dari langit. Saya terus berlari ke kolong blok untuk melindungi (diri saya). Tidak lama lagi(kemudian), saya berasa (me)ngantuk. Saya (pun) menduduk (duduk) di (atas) lantai sambil menunggu hujan berhenti. Beberapa minit kemudian, saya tertidur.

    Apabila saya bangun dari tidur, saya melihat langit. Langit sangat gelap(.) (Namun,) tiada lagi hujan air batu. Saya terus melihat jam (saya). Jam saya menunjuk(kan) pukul tujuh petang. Saya terus (ber)lari keluar kolong (blok itu) lalu bersambung (menyambung) perjalanan saya ke rumah. Saya pasti ibu bapa saya (akan) berasa risau.

    *Cikgu harap Anisah dapat lihat kesilapan bahasa dan isi Anisah di dalam petikan yang Anisah tulis and terus memperbaiki cara penulisan Anisah.

    BalasPadam